سطح قند خون با پیامدهای نامطلوب بارداری برای مادر حتی در زنان غیر دیابتی ارتباط دارد

22 مه 2020 - براساس یک مطالعه جدید محققان کانادایی که در ژورنال PLOS Medicine منتشر گردید، افزایش هموگلوبین A1c قبل از بارداری - میانگین غلظت گلوکز خون در طی 2 تا 3 ماه گذشته- با خطر بیشتری برای عواقب نامطلوب حاملگی حتی در زنان بدون دیابت همراه است.

دیابت قندی و چاقی هر دو با پیامدهای نامطلوب بارداری همراه هستند، اما تاکنون رابطه ی بین A1c قبل از بارداری با عوارض شدید مادران یا مرگ و میر مادران ناشناخته بود. در این مطالعه ی جدید، محققان از داده های استان انتاریو در کانادا از سال 2007 تا 2015 استفاده کردند. این مطالعه شامل داده های 31،225 زن در سن 16 تا 50 سال با زایمان نوزاد زنده یا مرده در بیمارستان بود، اطلاعات هموگلوبین A1c این افراد در طی 90 روز قبل از شروع بارداری ثبت شده بود. 28075 نفر از این زنان (90٪) تشخیص آزمایشگاهی دیابت نداشتند.

به طور کلی، خطر عوارض شدید مادری (SMM[1]) یا مرگ از هفته ی بیست و سوم حاملگی تا 6 هفته پس از زایمان، 2.2٪ بود. برای هر 5/0٪ افزایش مطلق در A1c ، خطر نسبی SMM یا مرگ پس از تنظیم برای سن مادر، بارداری چند قلویی، منطقه جهانی مبدأ و وابستگی به دخانیات / دارو 1.16 ٪  بود. در مقایسه با کسانی که دارای هموگلوبینA1c  سالمی بودند(زیر 5.8 درصد)، خطر نسبی تعدیل شده برای SMM یا مرگ برای کسانی که هموگلوبین A1c آنها بین 5.8-6.4 درصد بود، برابر با 1.31 و برای افرادی که هموگلوبین A1c آنها بالاتر از 6.4 درصد بود برابر با 2.84 گزارش شد. در بین زنان فاقد تشخیص دیابت که A1c آنها بیش از 6.4٪ بود، خطر نسبی تعدیل شده برابر با 3.25 بود.

نویسندگان این مقاله خاطرنشان كردند كه بیشتر خانمها تحت آزمایش A1c قرار نمی گیرند كه همین موضوع شاید منجر به بایاس انتخاب در بین این گروه شده باشد. علاوه بر این، شاخص توده بدنی قبل از بارداری برای 77٪ از شرکت کنندگان نامشخص بود. بنابراین، تعامل بالقوه ی بین BMI ،A1c  و خطر SMM باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. با این وجود، این یافته ها دلالت بر غربالگری سلامت قبل از بارداری دارد.

نویسندگان می گویند: با توجه به کاربرد مناسب و گسترده ی آزمایش A1c ، ممکن است این آزمایش بتواند آن دسته از زنانی که از پیش از بارداری به دیابت مبتلا بودند و در معرض خطر مرگ و میر شدید هستند را شناسایی کند، درست به همان روش فعلی استفاده از آن برای تشخیص افراد در معرض خطر بالاتر برای ناهنجاریهای جنینی، تولد زودرس و پره اکلامپسی. از آنجایی که هیچ توصیه ای در مورد آزمایش A1c در زنان باردار غیر دیابتی، به ویژه در افراد چاق و یا فشار خون بالا وجود ندارد، یافته های ما ممکن است تحقیقات در مورد مزایای غربالگری A1c را در این زنان تقویت کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-glucose-linked-maternal-mortality-non-diabetic.html

 



[1] severe maternal morbidity: عوارض شدید مادری (SMM) شامل نتایج غیر منتظره ی زایمان و زایمانی است که منجر به پیامدهای مهم کوتاه مدت یا بلند مدت برای سلامتی زن شود.